veronicalandemyr.blogg.se

2016-01-28
07:08:10

Play doh

Hej!
Barnen på mitt jobb leker mycket med lera i olika former och just play doh leran används dagligen vid flera tillfällen. På grund av det så gör vi ju ny lera tillsammans med barnen varje till varannan vecka. 
 
Receptet vi använder oss av är:
4-5 dl mjöl
2dl salt
2 msk alun eller citronsyra
2 msk olja
5 dl kokande vatten
Karamellfärg 
 
Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Blanda vatten, olja och karamellfärg i en annan skål.
Häll ner vattenblandningen i mjölblandningen.
I detta stadiet använder jag först en sked för att röra rundor lite. Sedan tar jag alltid på mig engångshandskar och fortsätter blanda ihop leran, men var försiktig den är jätte varm. 
Fortsätt knåda på bordet tills leran svalnat så mycket så barnen kan ta i den utan att bränna sig.
 
Ha en bra dag!
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: